Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Мистериозно поскъпване на акциите на Daimler

Анализаторите гадят за причините за непропорционалното поскъпване на книжата на автомобилния концерн

Мистериозно поскъпване на акциите на Daimler

Завод на концерна в Унгария. Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

В момента акциите на производителя на автомобили Daimler се радват на голямо търсене. От средата на май книжата поскъпнаха с повече от 30 процента. Само във вторник увеличението досега е над девет процента. На пазара има много спекулации за причините за бързото покачване на цената на акциите - от надеждата за предстоящо финансиране, през нови проекти за сътрудничество със стари партньори и дори – насилствено придобиване от страна на китайски инвеститори.

Според Франк Швопе, анализатор в NordLB, няма ясен отговор за ценовото рали: „Не мога да измисля рационално обяснение за това“, казва той. Автомобилният експерт спекулира, че инвеститорите могат да намерят нови надежди за Daimler по различни причини. „Може би един или друг спекулира за германските бонуси за нови коли или за по-силно сътрудничество с Renault“, казва той.

Още по темата

Едва в края на май президентът на Renault Жан-Доминик Сенар намекна, че скоро могат да бъдат обявени „много добри новини" за сътрудничеството с Daimler. Двата производителя на превозни средства си сътрудничат в разработването и изграждането на отделни автомобили и двигатели повече от десетилетие. През последните години обаче партньорството е отчасти в застой.

Независимо от това почти всички акции на европейски автомобилни компании в момента показват забележимо увеличение на цените. Швопе вярва, че книжата на Daimler поскъпват по-бързо от тези на повечето си конкуренти поради факта, че производителят на Mercedes „е страдал непропорционално през предходните месеци и години“. Всъщност Daimler все още е оценен много ниско - с пазарна капитализация в момента от 39 милиарда евро. За сравнение: в края на 2019 г. листнатата на Dax компания бе е на стойност 53 млрд. евро, а в края на 2017 г. оценката беше почти 76 млрд. евро.

Все още ниската оценка на марката със звездата буди желания у инвеститорите. В крайна сметка, според Intrabrand, Mercedes е една от десетте най-ценни марки в света. „Борсовата ни цена е изгодна, така че ще трябва да бъдем бдителни", предупреди за възможни поглъщания шефът на работническия съвет на Daimler (профсъюзна организация) Михаел Брехт в края на март. За разлика от BMW (семейство Кванд) и Volkswagen (клановете Порше и Пиех), Daimler няма влиятелни инвеститори - т. нар. Anchor Investor.

От 2018 г. основателят на Geely Ли Шуфу е най-големият единичен акционер в Daimler с 9,7 процента. В неотдавнашно интервю за Ройтерс Ли каза, че Geely обмисля по-тясно сътрудничество с производителя на автомобили със седалище в Щутгарт, но не навлезе в повече подробности. Той обаче отрече, че находчивият предприемач, който също така е собственик на шведския автомобилен производител Volvo, възнамерява да увеличи още повече дела си в Daimler.

Пред Handelsblatt говорител на Geely казва, че това са стари слухове, налични от известно време. Geely не планира да променя дела си в Daimler, заяви говорителят. Изявленията на Ли били насочени към засилване на сътрудничеството в областта на технологиите, софтуера, свързаността и споделянето на права.

В лицето на BAIC обаче Daimler има и втори основен китайски акционер. Партньорът за съвместно предприятие на компанията от Германия възнамерява да настигне Ли и от месеци обмисля да увеличи дела си от пет на десет процента. В замяна Daimler би могъл да увеличи дела си в съвместното предприятие Beijing Benz Automotive (BBAC) от сегашните 49 процента до доста над половината. Няма окончателни решения.

Германската асоциация на акционерите (DSW) многократно изказа опасенията си, че ако BAIC или Geely увеличат своя дял, почти 20 процента от акциите на Daimler ще бъдат в китайски ръце и по този начин може да има блокиращо малцинство от Далечния изток.

В браншовите среди обаче се счита за малко вероятно BAIC или Geely да искат да увеличат своя дял до над десет процента. Защото след влизане в такъв размер ще влезе в сила проверка от органа за финансов надзор Bafin, който трябва да провери интензивно всички дялове от над десет процента при местните банки. А Daimler притежава компания с пълен банков лиценз: Mercedes-Benz Bank.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Анализи
Новото споразумение NAFTA хвърля сянка върху автомобилния пазар в САЩ